شنبه , مرداد ۲۶ ۱۳۹۸
خانه / مقالات آموزشی / چطور در نرم افزار ERP، هزینه یابی و محاسبه بها تمام شده موجودی در انبارداری را انجام دهیم؟
چطور در نرم افزار ERP، هزینه یابی و محاسبه بها تمام شده موجودی در انبارداری را انجام دهیم؟

چطور در نرم افزار ERP، هزینه یابی و محاسبه بها تمام شده موجودی در انبارداری را انجام دهیم؟

با گسترش فعالیت ها و رشد و توسعه هر بنگاه اقتصادی و پیچیدگی فرآیندی در هرسازمان، مساله محاسبه بها تمام شده موجودی انبار به دغدغه مدیران تبدیل می شود. این محاسبه در عین حال که نشان دهنده وضع موجود است می تواند مبنای محسابه عملکرد گذشته سازمان و تصمیمات آینده نیز قرار بگیرد.

در سال های اخیر با گسترش رویکردهای نوین در مدیریت در سطح جهانی، شاهد گسترش راهکار جامع برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برای محاسبه بها تمام شده موجودی انبار بوده ایم.  شرکت های ارائه دهنده ERP در ایران نیز در سال های اخیر هریک تلاش کرده اند پاسخی مناسب به این چالش و دغددغه مهم کسب و کارها داشته باشند. به طور کلی در نرم افزار ERP مایکروسافت چندین روش هزینه یابی وجود دارد که هریک دارای معایب و مزایای مختلف است، مدیران شرکت ها باید با توجه به نوع کسب و کار و کالای تولیدی خود یکی از روش های زیر و یا تلفیقی از آن ها را بکار ببرند.

چطور در نرم افزار ERP، هزینه یابی و محاسبه بها تمام شده موجودی در انبارداری را انجام دهیم؟

معروفترین این روش ها عبارتند از: روش‌های FIFO، LIFO، روش شناسایی ویژه و روش میانگین ساده و ویژه مایکروسافت شیرپوینت برای محاسبه هزینه‌یابی که در ادامه به معرفی هریک می پردازیم.

 

FIFO

در استفاده کردن  از FIFO(FIRST IN FIRST OUT)، فرض بر این است که کالای خریداری شده به ترتیب ورود به انبار، از انبار خارج می‌گردد یعنی کالاهایی که ابتدا خریداری می‌شوند ابتدا مصرف یا به فروش می‌رسند. پس کالایی که در پایان دوره در انبار باقیمانده، مربوط به خریدهای آخر است و قیمت خرید آن‌ها را به عنوان ارزش موجودی کالای پایان دوره در نظر می‌گیریم.

 در استفاده از FIFO، می‌توان ترازنامه هزینه‌های واقعی اقلام موجود در انبار را نشان داد.

چطور در نرم افزار ERP، هزینه یابی و محاسبه بها تمام شده موجودی در انبارداری را انجام دهیم؟

LIFO

در استفاده از  LIFO(LAST IN FIRST OUT) برخلاف روش FIFO فرض بر این است که نخستین فروش‌های دوره مالی از آخرین خریدها به عمل آمده و موجودی کالا در پایان دوره مالی، یا تاریخ ارزیابی، از موجودی ابتدای دوره مالی و اولین خریدهای دوره مالی تشکیل شده است. در این روش قیمت تمام‌شده کالاهای خریداری شده در طی دوره مالی فقط در صورتی در ارزیابی موجودی کالا در پایان دوره مؤثر است که مقدار موجودی در پایان دوره بیش از ابتدای دوره باشد که در این صورت نیز فقط نخستین خریدها در محاسبه قیمت تمام‌شده موجودی کالای پایان دوره مؤثر واقع می‌شود.

مزیت استفاده از LIFO، ایجاد تعادل در هزینه واقعی اقلام موجود در انبار و همچنین کاهش هزینه‌های مالیاتی و جلوگیری از نشان دادن نوسان‌های شدید قیمتی در سود غیرواقعی است.

روش هزینه گذاری میانگین

در روش هزینه گذاری میانگین، هزینه اقلام موجود در انبار، برای مدت زمان مشخص (روز، هفته، ماه و غیره) تجمیع می‌شود و تأثیر آن به طور متوسط بر میزان موجودی انبار اعمال می‌شود. با این روش هزینه‌های متوسط به اقلام حذف شده از موجودی نیز اعمال می‌شود، و در عین حال، ترازنامه بیانگر هزینه واقعی میانگین موجودی در انبار است.

روش شناسایی ویژه

در مقایسه با روش‌های هزینه‌یابی گفته شده، می‌توان با اختصاص کد اختصاصی هزینه کرد که شامل هزینه مواد، کار، سربار و…. است و با ایجاد یک ” استاندارد “، واریانس هزینه در تولید را به طور دقیق شناسایی کرد. 

همچنین با استفاده از این متد می‌توان تمام هزینه‌های مؤثر در بها تمام‌شده، از جمله هزینه حمل‌ونقل را در واریانس صورت‌حساب سود و زیان شرکت محاسبه نمود. این محاسبه دقیق در عین حال به حسابداران مدیریتی اجازه می‌دهد تا با پیش‌بینی اولیه‌ای از هزینه‌های تولید و هزینه تمام‌شده تولید، ورودی‌ها و خروجی‌های انبار را به صورت بهینه مدیریت کنند.

در این شیوه انبارداری که روش شناسایی ویژه نام دارد، فرض بر این است که اقلام یا خریداری می‌شوند و یا خود شرکت تولید می‌شوند و برای فروش و یا تبدیل به ماده اولیه بخشی از چرخه تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر دو مورد هر یک از این اقلام باید با شیوه تیکت گذاری با بارکدی ویژه شناسایی شود و هزینه واقعی آن در لحظه مبنای محاسبه هزینه‌های تولید قرار گیرد.

در پایان لازم به ذکر است در روش شناسایی ویژه با وجود دشواری در شناسایی کالاها و پیچیده شدن فرآیندهای انبارداری، می‌توان در لحظه موجودی انبار، هزینه‌های تولید و بها تمام‌شده کالا را به طور دقیق و لحظه ای محاسبه نمود.

نرم افزار ERP مایکروسافت Dynamics NAV ازجمله نرم افزارهای ERP استاندارد بین المللی است که همه این روش ها را پوشش می دهد و می تواند به عنوان بستری قدرتمند به منظور محاسبه بهای تمام شده موجودی انبار در راستای تحقق حسابداری هزینه ای در هر مجموعه عمل نماید.

 

مطلب پیشنهادی

تاثیر لینک سازی بر روی سئو

یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توانیم سئو سایت خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *