شنبه , مهر ۲۷ ۱۳۹۸
خانه / فروشگاه های اینترنتی / همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی
همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی

همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی

آیا تابه‌حال شده به مواد غذایی که می‌خورید فکر کنید و به اهمیت آن در برنامه رژیم غذایی‌تان توجه کنید. در دنیا همواره مواد غذایی مور توجه عموم مردم بوده و به میزان کربوهیدرات، چربی، پروتئین و میزان انرژی موجود در مواد غذایی اهمیت می‌دادند. در ادامه در مقاله ی همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی باما همراه باشید.

همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی

زمانی که از گوشت در برنامه مواد غذایی خود استفاده می‌کنید آیا از میزان پروتئین، کربوهیدرات و میزان انرژی آن باخبر هستید؟ما در اینجا می‌خواهیم شمارا با این مواد غذایی و میزان پروتئین و کربوهیدرات مواد غذایی ازجمله گوشت و برنج آشنا کنیم.

پروتئین چیست

پروتئین مولکول‌های بزرگ هستند که باعث می‌شوند، سلول‌های ما به‌درستی عمل کنند. پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه تشکیل‌شده‌اند. ساختار و عملکرد بدن ما به پروتئین بستگی دارد. تنظیم سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن نمی‌تواند بدون آن‌ها صورت گیرد.

عضلات، پوست، استخوان‌ها و دیگر نقاط بدن انسان حاوی مقادیر قابل‌توجه پروتئین، ازجمله آنزیم‌ها، هورمون‌ها و آنتی‌بادی‌ها هستند.

پروتئین‌ها نیز به‌عنوان انتقال‌دهنده‌های عصبی کار می‌کنند. هموگلوبین، حامل اکسیژن در خون، یک پروتئین است.

پروتئین‌ها زنجیره‌های طولانی از اسیدهای آمینه هستند که پایه‌ای از تمام زندگی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها مانند ماشین‌هایی هستند که همه موجودات زنده را شامل می‌شوند، مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، گیاهان یا عملکرد انسان.

بدن انسان شامل حدود ۱۰۰ تریلیون سلول است. هر سلول دارای هزاران پروتئین مختلف است. پروتئین شامل اسیدهای آمینه است و اسیدهای آمینه ساختار پروتئین هستند. حدود ۲۰ اسیدآمینه وجود دارد. این ۲۰ اسیدآمینه را می‌توان میلیون‌ها روش مختلف برای ایجاد میلیون‌ها پروتئین مختلف، هرکدام با یک عملکرد خاص در بدن تنظیم‌شده است. این اسیدهای آمینه است که پروتئین‌ها و دیگر ترکیبات مهم موجود در بدن انسان را تولید می‌کنند، مانند هورمون‌های کراتین، پپتید و برخی از نوروترانسمیترها (پیام‌رسان عصبی).

همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی

انواع پروتئین

سه نوع مواد غذایی پروتئینی وجود دارد:

  1. پروتئینی کامل: این غذاها شامل تمام اسیدآمینه ضروری است. بیشتر آن‌ها در غذاهای حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ ظاهر می‌شوند.
  2. پروتئینی‌های ناقص: این غذاها حاوی حداقل یک اسیدآمینه ضروری هستند، بنابراین عدم تعادل در پروتئین‌ها وجود دارد. غذاهای گیاهی مانند نخودفرنگی، حبوبات و غلات حاوی پروتئینی‌های ناقص هستند.
  3. پروتئینی‌های تکمیلی: این‌ها به دو یا چند غذا حاوی پروتئین‌های ناقص اشاره می‌کنند که مردم می‌توانند پروتئین کامل تولید کنند. مثلاً شامل برنج و لوبیا یا نان با کره بادام‌زمینی است.

۹ آمینواسید ضروری وجود دارد که بدن انسان تولید نمی‌کند، بنابراین باید از مواد غذایی مانند گوشت و برنج استفاده کرد تا این آمینواسیدها در بدن تأمین شود. ۹ اسید ضروری که بدن انسان تولید نمی‌کند عبارت‌اند از: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

مواد غذایی حاوی این ۹ اسید ضروری، پروتئینی‌های کامل نامیده می‌شوند. پروتئینی‌های کامل به‌طور عمده از منابع حیوانی مانند شیر، گوشت، تخم‌مرغ و برنج که پروتئینی گیاهی است، تشکیل‌شده است.

بزرگ‌سالان باید به‌عنوان بخشی از یک رژیم ۲۰۰۰ کالری، ۵۰ گرم پروتئین مصرف کنند. مقدار روزانه فرد ممکن است بسته به نیازهای کالری آن‌ها بالاتر یا پایین باشد.بااین‌حال مشخص کردن مقادیر دقیق آن دشوار است، زیرا طیف وسیعی از عوامل مانند سن، جنسیت، سطح فعالیت و وضعیت، مثلاً بارداری، نقش مهمی دارند.

همه چیز در مورد گوشت پروتئینی و مواد غذایی

پروتئین موجود در گوشت

مواد غذایی پروتئینی ازجمله گوشت برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی، حفظ انرژی بالا و حفظ سلامت کلی شما وجود دارند. پس به نفع خودتان است که گوشت بخورید.

گوشت ماهی و میگو،گوشت مرغ،گوشت گاو، گوساله و گوسفند، گوشت پرندگان مجموعه‌ای خاص از ویتامین‌ها، مواد مغذی و پروتئینی را ارائه می‌دهد.

گوشت دارای پروتئینی مرغوب و باکیفیت بالاست، یعنی دارای تمام اسیدهای آمینه‌ی ضروری به مقدار تأمین نیازهای یک فرد است.در بافت های گوشت، مقادیری چربی نامرئی وجود دارد، و علاوه بر آن مقداری چربی مرئی نیز بر روی عضلات ذخیره‌شده است. چربی گوشت ازنظر مواد غذایی موردتوجه است چراکه بیشتر از نوع اشباع‌شده است، البته گوشت لخم، اسیدهای چرب اشباع‌شده‌ی کمی دارد.گوشت به‌غیراز پروتئین و چربی، دارای مقادیری مواد معدنی و ویتامین نیز است.

همچنین منبع غنی آهن است؛ آهن موجود در این مواد غذایی، کیفیت بالایی دارد و به‌راحتی جذب بدن می‌شود. همچنین منبع مهمی ازلحاظ دارا بودن ویتامین‌های گروه B است.

مطلب پیشنهادی

پلت فرم های مناسب برای فروشگاه های آنلاین

پلت فرم های مناسب برای فروشگاه های آنلاین

وب‌سایت های فروشگاهی این روزها حسابی رواج پیدا کرده اند و هر روزه شاهد ظهور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *