پنج شنبه , تیر ۲۸ ۱۳۹۷
خانه / تجارت الکترونیک / تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟ امروزه به جز جدای ناپذیر تمامی کسب و کار های تبدیل گردیده است، و می توان گفت فضا و بستری مناسب را برای ارتباط بهتر در اختیار تمام طرفین بازار قرار داده است  بدان معنی که می توان گفت انجام معاملات تجاری، از این طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلویزیون و کامپیوتر باعث شده است تا مسیر معاملات در بازار تغییر می کرد و رقابت جدیدی را در فضای آن بوجود آورده است. در ادامه قصد داریم تا شما را با تجارت الکترونیک آشنا کنیم.

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

تاریخچه اولیه تجارت الکترونیک به دهه ۶۰ می رسد و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده معرفی شد و با افزایش زیر ساخت ها و شبکه های  اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ پرطرفدار و متفاوت که ارائه دهنده خدمات متمایز در دهه‌ی ۱۹۹۰ بودند و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد. برای مثال می توان  وب‌سایت بسیار موفق  آمازون را نام برد که کار خود را در سال ۱۹۹۵ و تنها در گاراژ به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد. با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با بالا رفتن  تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلی و بزرگترین بستر برای  انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

این تکنولوژی نیز همانند مانند بازار سنتی بر بازار خرید دیگری که بر مصرف‌کننده‌ استوار است، در طول سال‌ها تکامل یافته است. با پیشرفت و بالا رفتن  دستگاه‌های تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهور سایت‌هایی مانند فیس‌بوک شبکه‌های اجتماعی به محرک بسیار مهم برای تجارت الکترونیک مبدل شده‌اند.

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

امروز می توان به صراحت هر چه تمام تر گفت، بازار در حال تغییر است . می توان گفت تجارت الکترونیک یک فرصت بسیار عالی  را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند. بر اساس آخرین آمار سایت Statista، تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید. بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.

در تجارت الکترونیک نیز چهار دسته‌بند مانند تجارت سنتی، که عبارتند از:

  • B2C
  • C2B
  • C2C
  • B2B

B2B یا تجارت به تجارت

که شامل شرکت‌هایی است که با یکدیگر تجارت انجام می‌دهند. برای نمونه می توان گفت  تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند و عمده‌فروشانی که محصولاتی را به خرده‌فروشان می‌فروشند.

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

B2C یا تجارت به مصرف‌کننده

شامل تجارت‌هایی است که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم می‌فروشند. این همان تصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه می‌توان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.

C2B یا مصرف‌کننده به تجارت

در این تجارت مصرف‌کنندگان پروژه‌ای با بودجه‌ای مشخص‌شده را به صورت آنلاین ارسال می‌کنند و شرکت‌ها برای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت می‌دهند.بعد از ان مصرف‌کننده پیشنهادهای قیمت را مورد بررسی قرار می دهد. و شرکت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

مصرف‌کننده به مصرف‌کننده

این نوع تجارت، در تبلیغات دسته‌بندی‌شده‌ی آنلاین، انجمن‌ها یا بازارهایی انجام می‌شود که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند. eBay نمونه ای از این نوع  بسیار موفق از تجارت الکترونیک هستند.

در آخر می توان گفت پایگاه مشتریان از دغدغه‌های اصلی تمام کسب‌و‌کارهای آنلاین و سنتی  است. نیازی نیست که کسب‌و‌کارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین ویژگی‌ها و شرایط در منطقه خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آن‌ها دسترسی دارند و می‌توانند در هر زمانی و از هر جایی برای خرید به آن‌ها اقدام کنند.

مطلب پیشنهادی

B2G و C2G، دو مدل تجارت الکتورنیک

B2G و C2G، دو مدل تجارت الکترونیک

در مقالات قبلی Opencart-Theme شما را با مدل‌های تجارت الکترونیکی – (B2C و C2C) آشنا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *